Sóc un entusiasta de la història i des de fa més de quatre anys, des que publico aquest bloc, m' apassiona poder fer l' anàlisi del context a través del succés particular, d' estar per casa. A vegades senzillament deixo que sigui el lector que n' extregui les seves pròpies conclusions per això em remeto als fets o als documents en estat pur, sense tractar, sense donar una pàtina d' opinió personal, que malgrat hi és no s' expressa explícitament. Són coses que afecten a un nombre reduït de persones en un moment donat, però l' espai i el temps són d' allò més complexes i el lligam que existeix entre la part i el tot d' allò més curiosa. És una forma d' adonar-me fins quin punt és important per a mi aquesta feina, el fet de glossar aquestes petites grans històries i com alhora transpiro a través d' aquest bloc que em serveix de refugi, mitjà d' expressió i per canalitzar els meus ideals i vocació. Gràcies Carmen pel regal, miraré de tornar-te'l!
En aquest cas es tracta del llibre "El carril de Mataró: El primer ferrocarril de la península" publicat per Ferrocarrils de Catalunya i autor del qual és Gerard Roger et alii.
Durant el segle XIX tingué lloc a gran part dels països europeus una gran expansió tan econòmica com industrial, aquest episodi de bonança estava establert en el segle precedent. Les millores de productivitat agrícola, comercial i demogràfica que se succeïen durant el XVIII europeu preparaven el terrenys per a la consolidació d' aquesta incipient indústria.
Finalment, fou la indústria tèxtil cotonera la que arrossegà el conjunt de l' economia catalana cap a un període de prosperitat i una expansió imparable que culminaria amb la introducció de la màquina de vapor i la inauguració de la primera línia de ferrocarril. Ja a començaments del segle XIX, la indústria es reorientà cap al mercat interior català i, per altra banda, s' inicià un lent procés de transformació de les manufactures tradicionals cap a noves fàbriques, les quals basaran el seu funcionament en la força del vapor i la indústria hidràulica.
Al llarg de tot el segle la indústria cotonera s' anirà desplaçant fora de Barcelona -que amb l' enderrocaments de les muralles estava vivint un espectacular creixement-, de tal manera que les poblacions properes a la capital catalana, com Sants, Badalona o Mataró, es convertien aviat en denses poblacions industrials.
Malgrat tot, davant l' escassedat de recursos propis i la dificultat d' obtenir carbó, nombroses fàbriques van haver de recórrer a la utilització d' una font d' energia alternativa, la hidràulica subministrada pels rius. Així doncs, la industria cotonera reconcentrarà la major part dels seus focus productius en dues localitzacions, o bé al voltant del port d' on podia rebre el carbó per mar o bé al llarg dels rius aprofitant l' energia hidràulica dels rius Llobregat, Ter i Fluvià. al llarg dels quals es construïren nombroses colònies industrials.
A Mataró proliferen les xemeneies a partir dels "40" del segle XIX amb l' avenç dels filats i els teixits, i l' impuls dels "vapors". Al 1838 apareix la primera filatura moguda pel vapor a sota mateix del carrer de Sant Agustí, la fàbrica de Gordils i Dalmau. Va ser instal·lada amb una força de 20 cavalls, fou una de les quinze que existien a Catalunya en aquella època. Al 1848 ja hi havia 10 filatures, 7 de les quals funcionaven a vapor.
Vapor Gordils i Dalmau en l' actualitat |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada